Soms kan het van belang zijn om de jeugdigen extra begeleiding te bieden voor het oefenen van nieuwe vaardigheden of het (leren) delen van gevoelens die de jeugdigen in zijn of haar eigen omgeving moeilijk kwijt durft of kan. In gesprekstherapie wordt onder meer gebruik gemaakt van methodes uit de cognitieve gedragstherapie, waarmee bijvoorbeeld angsten behandeld kunnen worden. Ook wordt gebruik gemaakt van oplossingsgerichte therapie, waarbij doelgericht toegewerkt wordt naar de gewenste verbeteringen en de jeugdigen handvatten aangeboden krijgt om zelf oplossingen te leren inzetten.
Soms kan het van belang zijn om de jeugdigen extra begeleiding te bieden voor het oefenen van nieuwe vaardigheden of het (leren) delen van gevoelens die de jeugdigen in zijn of haar eigen omgeving moeilijk kwijt durft of kan. In gesprekstherapie wordt onder meer gebruik gemaakt van methodes uit de cognitieve gedragstherapie, waarmee bijvoorbeeld angsten behandeld kunnen worden. Ook wordt gebruik gemaakt van oplossingsgerichte therapie, waarbij doelgericht toegewerkt wordt naar de gewenste verbeteringen en de jeugdigen handvatten aangeboden krijgt om zelf oplossingen te leren inzetten.
Praten en doen onder één dak
Marion Jongerius
Psychomotorisch therapeut
Ik ben Marion Jongerius, moeder van twee (jong)volwassen kinderen. Het ouderschap is het mooiste wat ik heb mogen doen en tevens het meest uitdagende. Elke ontwikkelingsfase is weer een nieuwe ervaring geweest. En al deze ervaringen neem ik naast mijn kennis en kunde mee in het werken met de kinderen die bij EiE worden aangemeld.
Psychomotorische therapie is voor mij een hele waardevolle ervaringsgerichte mogelijkheid om al spelend en bewegend met het kind en zijn hulpvraag in contact te komen. Dit is een fase in de behandeling waar ik in alle creativiteit een aanbod doe om het kind vertrouwd te laten raken; met de ruimte, de verschillende soorten werkvormen en aan met mij de PMT-er. De ouders zijn hier afhankelijk van de leeftijd van het kind in een bepaalde mate bij betrokken.
Werken aan de gestelde doelen én de wensen die het kind hier zelf in heeft, vind ik een boeiend proces. Een proces waarin ik spelenderwijs binnen de zaal met het kind op zoek ga naar wat mogelijke oorzaken zijn van bepaald gedrag, gedachten of gevoel. Het weer in verbinding gaan komen met het hoofd, het hart en het lichaam is waar ik als PMT-er veel waarde aan hecht. Een kind mag zich fijn en op het gemak voelen in het eigen lijf; emoties herkennen en durven uiten, een hoofd hebben dat kans verhogende en kans verlagende gedachten kan onderscheiden en in het hart durft te zijn wie hij zij of het wil zijn.
Een PMT-proces staat bij EiE nooit op zichzelf. Altijd zijn er één of meerdere behandelaren betrokken. Voor het gezin en voor de ouders. Dat maakt dat ik het werken bij EiE een feestje vind.